
-
تعداد دوره ها7
-
تعداد شماره23
-
تعداد مقالات1,735
-
تعداد نویسندگان2,258
-
مقالات پذیرش شده333
-
مقالات رد شده1,402
-
درصد پذیرش19.19%
-
درصد عدم پذیرش80.81%
-
زمان پذیرش (روز)120
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران116
-
تعداد مشاهده مقالات1,163,623
مروری بر مفهوم مدیریت تعارض
دوره 6، شماره 1، بهار 1403، صفحات 42 - 53
1- استادیار, گروه مهندسی صنایع , واحد زنجان , دانشگاه آزاد اسلامی, زنجان, ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی زنجان، ایران
چکیده :
مديريت تعارض يعني مديريتي كه بتواند در شرايط تعارض به بهترين شكل سازمان را اداره كرده و بين كاركنان و سـازمان تعادل ايجاد كند و تعارض ايجاد شده را از بين ببرد. بطور كلي مديريت تعارض فرآيند تشخيص نقش مناسب تعـارض دربين گروهها و استفاده مناسب از فنون مربوطه براي برطرف كردن يا تحرك آنها براي اثربخشي سازماني است. اين مقاله نيز با هدف معرفي راهبردهاي مرتبط با مديريت تعارض و نحوه بكارگيري آنها در سازمانها تهيه و تدوين شده است. تحقيقات نشان مي دهد كه وجود تعارض در سازمانها مي تواند داراي نتايج مثبت يـا مخـرب باشـد. مـديران سـازمانها بـا رويكرد مديريت تعارض مي توانند در مقابله با آن از راهبردها و سبك هاي مختلف استفاده كنند. بيشترين راهبردهاي بكار رفته در ارتباط با مديريت تعارض، روش همكاري و تشريك مساعي مبتني بر اعتماد است. توانايي برخورد بـا تعـارض و مديريت آن در موفقيت مديران نقش ارزنده اي دارد. اگر چه سطحي از تعارض در سازمان مطلوب است و حتي در بعضي مواقع تجويز نيز مي شود، اما هيچ مديري اجازه نخواهد داد كه هرج و مرج و ناهماهنگي در سازمان او پديد آید.
کلمات کلیدی :
- 499
- 23
- 1402/09/22
- 1402/12/05
- 1403/02/29