بررسی تاثیر کریتیوکامنز بر روند ترویج علم در وب نسل دو
دوره 6، شماره 19، تابستان 1403، صفحات 54 - 64
نویسندگان : امیرحسین بهشریان * و مهشید التماسی
چکیده :
پژوهش حاضر بر اساس هدف، از نوع کاربردی و با رویکردی استقرایی انجام شده است. همچنین پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کیفی است. جامعه آماری پژوهش در دو بخش انجام پذیرفت که بخش اول شامل، مطالعه متون جهت گردآوری ادبیات پژوهش و سوالات مصاحبه میباشند و بخش دوم شامل اعضای هیات علمی رشته علم اطلاعات و دانششناسی هستند که در شبکههای اجتماعی فعالیت دارند و به آنها تسلط کامل دارند. نمونهگیری در این پژوهش به صورت گلوله برفی انجام شد. بدین ترتیب از هر خبره درخواست شد که خبره بعدی را معرفی کند. بر این اساس، تعداد 15 نفر به عنوان نمونه آماری برای پاسخگویی به سوالات مصاحبه انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از اصول علم آمار و نرمافزارهای مربوط به آن maxqda استفاده شد. دادهها از طریق پرسشهای باز در مصاحبه خبرگانی از جامعه مد نظر به صورت نمونهگیری هدفمند صورت پذیرفت و در ادامه به روش تحلیل تم (تحلیل مضمون) دادهها دستهبندی شدند. همینطور نتایج و یافتههای پژوهش نشان دادند که پنج فاکتور )تم( مهم در تاثیرگذاری مجوزهای کریتیوکامنز در روند ترویج علم در وب دو با توجه به نظرات حاصل از مصاحبه اعضای هیات علمی رشته علم اطلاعات و دانششناسی نقش دارند، که شامل: (فرهنگ، حقوق مالکیت فکری، دسترسی، نوآوری و ترویج علم و دانش) میباشند که هر یک از این پنج فاکتور به خرده بخشهایی تقسیم میشوند که در طول فرآیند دسترسی به اطلاعات از طریق کریتیوکامنز تاثیر دارند.
پژوهش حاضر بر اساس هدف، از نوع کاربردی و با رویکردی استقرایی انجام شده است. همچنین پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کیفی است. جامعه آماری پژوهش در دو بخش انجام پذیرفت که بخش اول شامل، مطالعه متون جهت گردآوری ادبیات پژوهش و سوالات مصاحبه میباشند و بخش دوم شامل اعضای هیات علمی رشته علم اطلاعات و دانششناسی هستند که در شبکههای اجتماعی فعالیت دارند و به آنها تسلط کامل دارند. نمونهگیری در این پژوهش به صورت گلوله برفی انجام شد. بدین ترتیب از هر خبره درخواست شد که خبره بعدی را معرفی کند. بر این اساس، تعداد 15 نفر به عنوان نمونه آماری برای پاسخگویی به سوالات مصاحبه انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از اصول علم آمار و نرمافزارهای مربوط به آن maxqda استفاده شد. دادهها از طریق پرسشهای باز در مصاحبه خبرگانی از جامعه مد نظر به صورت نمونهگیری هدفمند صورت پذیرفت و در ادامه به روش تحلیل تم (تحلیل مضمون) دادهها دستهبندی شدند. همینطور نتایج و یافتههای پژوهش نشان دادند که پنج فاکتور )تم( مهم در تاثیرگذاری مجوزهای کریتیوکامنز در روند ترویج علم در وب دو با توجه به نظرات حاصل از مصاحبه اعضای هیات علمی رشته علم اطلاعات و دانششناسی نقش دارند، که شامل: (فرهنگ، حقوق مالکیت فکری، دسترسی، نوآوری و ترویج علم و دانش) میباشند که هر یک از این پنج فاکتور به خرده بخشهایی تقسیم میشوند که در طول فرآیند دسترسی به اطلاعات از طریق کریتیوکامنز تاثیر دارند.
کلمات کلیدی :
کریتیوکامنز، وب 2.0، دسترسی آزاد، حقوق مالکیت فکری، اطلاعات.
کریتیوکامنز، وب 2.0، دسترسی آزاد، حقوق مالکیت فکری، اطلاعات.
مشاهده مقاله
159
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۳ دی ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۲۵ فروردین ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۲ شهریور ۱۴۰۳