شبیهسازی سناریوهای رشد و موفقیت کسبوکارهای نوپا با مدلسازی مبتنی بر رویکرد پویاییشناسی سیستمها
دوره 3، شماره 9، زمستان 1400، صفحات 23 - 1
نویسندگان : غلامرضا توکلی *
چکیده :
امروزه اقتصاد كشورها بر محور كسبوكارهاي كوچك و متوسط و نوپا استوار است چراکه در توسعه اقتصادی، اشتغالزایی و ابداع شيوههاي جديدي كه به تغييرات فناوري و افزايش توانايي توليد منجر خواهد شد نقش مهمي ايفا میکنند که رشد پایدار و موفقیت آنها به کانون توجه و تمرکز مبدل گشته است. بنابراین هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل رشد و موفقیت کسبوکارهای نوپا و مدلسازی آنها با رویکرد پویایی شناسی سیستمها به منظور شبیهسازی رفتار کسبوکار و زیرسیستمهای آن میباشد تا بر اساس موتورهای رشد مختلف، سناریوهای متفاوت بررسی و مقایسه گردند. در این راستا با مطالعه مبانی نظری موضوع، ابعاد و متغیرها شناسايي و تاثیر هر کدام از آنها بر یکدیگر مورد بررسي قرار گرفت و طی پژوهش میدانی در قالب پرسشنامه بسته، تأثیرگذاری عوامل فعالیت های بازاریابی، جریان های درآمدی و هزینهای، منابع انسانی، توانایی های فردی مدیریتی، ایده و محصول، عوامل محیطی، مدیریت عملیات تولید و پشتیبانی، شبکه سازی و استراتژی و سازمان بر رشد و موفقیت کسبوکارهای نوپا بیان گردید و سپس با بهرهگیری از نظرات اعضای نخبه متشکل از اساتید دانشگاهی، مدیران عامل و ارشد کسبوکارهای نوپا و پژوهشگران متخصص به صورت مصاحبههای نیمهساختاریافته، مدل دینامیکی توسعه یافته و در نرم افزار ونسیم، ترسیم، فرموله، تست و شبیه سازی گردید تا بر اساس موتورهای رشد مختلف کسبوکارهای نوپا، سناریوهای متفاوت بررسی و مقایسه گردند.
امروزه اقتصاد كشورها بر محور كسبوكارهاي كوچك و متوسط و نوپا استوار است چراکه در توسعه اقتصادی، اشتغالزایی و ابداع شيوههاي جديدي كه به تغييرات فناوري و افزايش توانايي توليد منجر خواهد شد نقش مهمي ايفا میکنند که رشد پایدار و موفقیت آنها به کانون توجه و تمرکز مبدل گشته است. بنابراین هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل رشد و موفقیت کسبوکارهای نوپا و مدلسازی آنها با رویکرد پویایی شناسی سیستمها به منظور شبیهسازی رفتار کسبوکار و زیرسیستمهای آن میباشد تا بر اساس موتورهای رشد مختلف، سناریوهای متفاوت بررسی و مقایسه گردند. در این راستا با مطالعه مبانی نظری موضوع، ابعاد و متغیرها شناسايي و تاثیر هر کدام از آنها بر یکدیگر مورد بررسي قرار گرفت و طی پژوهش میدانی در قالب پرسشنامه بسته، تأثیرگذاری عوامل فعالیت های بازاریابی، جریان های درآمدی و هزینهای، منابع انسانی، توانایی های فردی مدیریتی، ایده و محصول، عوامل محیطی، مدیریت عملیات تولید و پشتیبانی، شبکه سازی و استراتژی و سازمان بر رشد و موفقیت کسبوکارهای نوپا بیان گردید و سپس با بهرهگیری از نظرات اعضای نخبه متشکل از اساتید دانشگاهی، مدیران عامل و ارشد کسبوکارهای نوپا و پژوهشگران متخصص به صورت مصاحبههای نیمهساختاریافته، مدل دینامیکی توسعه یافته و در نرم افزار ونسیم، ترسیم، فرموله، تست و شبیه سازی گردید تا بر اساس موتورهای رشد مختلف کسبوکارهای نوپا، سناریوهای متفاوت بررسی و مقایسه گردند.
کلمات کلیدی :
کسبوکار نوپا، رشد کسبوکار، موفقیت کسبوکار، پویایی شناسی سیستمها، شبیهسازی، مدل دینامیکی کسبوکار نوپا
کسبوکار نوپا، رشد کسبوکار، موفقیت کسبوکار، پویایی شناسی سیستمها، شبیهسازی، مدل دینامیکی کسبوکار نوپا
مشاهده مقاله
727
دانلود
0