دوره 6، شماره 21، زمستان 1403، صفحات 148 - 165
نویسندگان : ناصر توره * و مهسا فارسی

چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه هویت بخشی سازمانی و تحلیل رفتگی شغلی با در نظر گرفتن نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی معلمان مدارس ابتدایی شهرستان بناب انجام شد. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان دوره ی ابتدایی مدارس دخترانه شهرستان بوکان که حدودا 420 نفر هستند، می باشد. روش مورد استفاده برای نمونه گیری روش تصادفی ساده است. برای تعیین حجم نمونه نیز از فرمول کوکران استفاده شده است که طبق این فرمول تعداد نمونه آماری برابر 230 بدست آمده است و پس از توزیع پرسشنامه تعداد 225 پرسشنامه تکمیل شده جمع آوری گردید. به منظور گردآوری داده ها، پرسشنامه های هویت بخشی سازمانی چنی (1983)، تحلیل رفتگی شغلی مسلش (1986) و رفتار شهروندی سازمانی ارگان و کانوسکی (1996) استفاده شده که روایی و پایایی پرسشنامه ها بررسی و تایید شد. جهت تجزيه وتحليل داده ها و بررسي فرضيات تحقيق، از روش هاي آمار توصيفي نظير میانگین و انحراف استاندارد و روش هاي آمار استنباطي نظير نرمال بودن جامعه و ضريب همبستگي و تحليل رگرسيون تک متغیره و چند متغیره و معادلات ساختاری استفاده گرديده كه تمامي اين محاسبات با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفته است. نتایج به‌دست‌آمده از این تحقیق نشان می‌دهد که که بین هویت بخشی سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین رفتار شهروندی سازمانی و تحلیل رفتگی شغلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد، بین هویت بخشی سازمانی و تحلیل رفتگی شغلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد و همچنین بین هویت بخشی سازمانی و تحلیل رفتگی شغلی از طریق رفتار شهروندی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.

کلمات کلیدی :
هویت بخشی سازمانی، تحلیل رفتگی شغلی، رفتار شهروندی سازمانی.


مشاهده مقاله
36
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۶ خرداد ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۲۲ مرداد ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۴ بهمن ۱۴۰۳