دوره 5، شماره 15، تابستان 1402، صفحات 15 - 28
نویسندگان : بتول قهرمانی *

چکیده :
هدف: امروز با روند رو به رشد استفاده از پلتفرم های دیجیتال برای بین المللی سازی، مدیریت ریسک های پلت فرم های دیجیتال در بازارهای بین المللی به یک موضوع حیاتی تبدیل شده است. با این حال، تحقیقات دانشگاهی در این زمینه پراکنده است. در این راستا این تحقیق به بررسی نقش محرک‌ها و نتایج ریسک پلتفرم دیجیتال در سرمایه‌گذاری‌های جدید بین‌المللی با تکیه بر نظریه هزینه تراکنش پرداخته است. روش : پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع علی است. جامعه آماری سطوح مدیریت شرکتهای دانش بنیان فناوری اطلاعات در پارک فناوری پردیس تهران که حجم نمونه 126 نفری از بین آنها انتخاب و با پرسشنامه اقتباسی که روایی و پایایی آن تائید شده موردسنجش قرارگرفته است. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها جمعیت شناختی و استخراج شاخصه‌ای مرکزی از آمار توصیفی و نرم‌افزار24 SPSS و برای تجزیه‌وتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرم‌افزار PLS2 Smart3 استفاده‌شده است. یافته ها: ریسک پلتفرم دیجیتال نقش میانجی مثبت و معنی داری در عدم قطعیت بازار خارجی، رقابت بازار خارجی و ویژگی محصول بر حوزه بین المللی سازی دارد.ریسک پلت فرم دیجیتال باعث کاهش دامنه بین المللی شدن سرمایه‌گذاری‌های جدید بین‌المللی می شود. نتیجه گیری: محرک های خلاء نهاد داخلی،عدم قطعیت بازار خارجی،رقابت بازار خارجی و ویژگی محصول بر حوزه بین المللی سازی برای پشتیبانی و کاهش ریسک پلت فرم دیجیتال پشتیبانی ضروری است. این تحقیق در نهایت مفاهیم نظری و مدیریتی در حوزه ریسک پلت فرم دیجیتال و سرمایه‌گذاری‌های جدید بین‌المللی مورد بحث قرار می دهد.

کلمات کلیدی :
خلاء نهاد داخلی، عدم قطعیت بازار خارجی، رقابت بازار خارجی، ویژگی محصول، حوزه بین المللی سازی


مشاهده مقاله
357
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۱ آذر ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۲۷ فروردین ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۶ مرداد ۱۴۰۲