ارائه مدلی برای بازاریابی شرکت های دانش بنیان در استان البرز
دوره 3، شماره 9، زمستان 1400، صفحات 222 - 207
نویسندگان : علی اصغر عطاردی *
چکیده :
هدف این تحقیق، ارائه مدلی برای بازاریابی شرکتهای دانشبنیان در استان البرز هست. در شرکتهای دانشبنیان، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال، متناسب با ظرفیت نوآوری تحقق مییابد .بدین معنی که دستاوردهای تحقیق و توسعه بطور پیوسته از طریق سرمایهگذاری به محصول، فرآیند و یا سیستم نوین تبدیل میگردد و در نتیجه عامل مهمی در نوآوری و بهرهبرداری از توان فناوری در اقتصاد ملی است .از آنجا که به بازار رسانیدن یک محصول تضمینکننده موفقیت و بقای سازمانها می باشد، تجاریسازی به عنوان یک عامل حیاتی مطرح میشود. روش تحقیق، کمی است و به لحاظ هدف، کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق، افرادی هستند که در شرکتهای دانشبنیان مستقر در استان البرز کار میکنند. تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش توصیفی استفاده از نرم افزار SPSS و استنباطی با استفاده از نرم افزار Smart Pls انجام شد. در پژوهش پییش رو، مؤلفه هاي بازاریابي موثر در موفقیت شركتهاي دانش بنیان در استان البرز مورد بررسي و آزمون قرار گرفت. با این هدف، تأثیر چهار مؤلفه اي كه داراي بیشترین تكرار در پژوهش ها بودند شامل اعتماد، تعهد، ارتباطات و مدیریت تعارض، به عنوان مؤلفههاي بازاریابي این شركت ها مورد شناسایي قرار گرفت و این مؤلفهها روي شاخص هاي موفقیت این شركتها كه مطابق با آئین نامههاي شرکت ها دانش بنیان، شامل سه شاخص رشد مالي و رشد عملکردی هستند، آزمون شدند. نتایج بررسي آزمون هاي آماري با استفاده از نرم افزار آماري PLS ، نشان ميدهد كه اعتماد، تعهد، ارتباطات و مدیریت تعارض از طریق تأثیر بر شاخص عملکردی، بیشترین تاثیر را بر روي موفقیت این شركتها نسبت به شاخص مالی دارد.
هدف این تحقیق، ارائه مدلی برای بازاریابی شرکتهای دانشبنیان در استان البرز هست. در شرکتهای دانشبنیان، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال، متناسب با ظرفیت نوآوری تحقق مییابد .بدین معنی که دستاوردهای تحقیق و توسعه بطور پیوسته از طریق سرمایهگذاری به محصول، فرآیند و یا سیستم نوین تبدیل میگردد و در نتیجه عامل مهمی در نوآوری و بهرهبرداری از توان فناوری در اقتصاد ملی است .از آنجا که به بازار رسانیدن یک محصول تضمینکننده موفقیت و بقای سازمانها می باشد، تجاریسازی به عنوان یک عامل حیاتی مطرح میشود. روش تحقیق، کمی است و به لحاظ هدف، کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق، افرادی هستند که در شرکتهای دانشبنیان مستقر در استان البرز کار میکنند. تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش توصیفی استفاده از نرم افزار SPSS و استنباطی با استفاده از نرم افزار Smart Pls انجام شد. در پژوهش پییش رو، مؤلفه هاي بازاریابي موثر در موفقیت شركتهاي دانش بنیان در استان البرز مورد بررسي و آزمون قرار گرفت. با این هدف، تأثیر چهار مؤلفه اي كه داراي بیشترین تكرار در پژوهش ها بودند شامل اعتماد، تعهد، ارتباطات و مدیریت تعارض، به عنوان مؤلفههاي بازاریابي این شركت ها مورد شناسایي قرار گرفت و این مؤلفهها روي شاخص هاي موفقیت این شركتها كه مطابق با آئین نامههاي شرکت ها دانش بنیان، شامل سه شاخص رشد مالي و رشد عملکردی هستند، آزمون شدند. نتایج بررسي آزمون هاي آماري با استفاده از نرم افزار آماري PLS ، نشان ميدهد كه اعتماد، تعهد، ارتباطات و مدیریت تعارض از طریق تأثیر بر شاخص عملکردی، بیشترین تاثیر را بر روي موفقیت این شركتها نسبت به شاخص مالی دارد.
کلمات کلیدی :
عوامل كلیدي موفقیت، مؤلفه هاي بازاریابي، شركتهاي دانش بنیان، استان البرز.
عوامل كلیدي موفقیت، مؤلفه هاي بازاریابي، شركتهاي دانش بنیان، استان البرز.
مشاهده مقاله
696
دانلود
0