دوره 5، شماره 14، بهار 1402، صفحات 76 - 82
نویسندگان : سیما وثوقی اصل * و زهرا عصمتی و علی قربان زاده و مرتضی کوشکی

چکیده :
تجارت الکترونیک شامل خرید و فروش، بازاریابی و خدمت رسانی برای محصولات، خدمات و اطلاعات از طریق اینترنت و سایر شبکه ها است. کسب و کار اینترنتی نوعی تجارت الکترونیک است که عبارتست از خرید، فروش، مبادله کالا، خدمات و اطلاعات از طریق شبکه های رایانه ای از جمله اینترنت می باشد. ارتباطات تجارت الکترونیک از زاویه دیگر تحت عنوان کسب و کار الکترونیکی مطرح می شود .برای کسب و کار اینترنتی خانگی تعریف دقیقی وجود ندارد اما می توان به این صورت بیان کرد که هر کسب و کاری که در منزل انجام می شود نوعی کسب و کار اینترنتی خانگی است. کسب‏وکارهای خانگی به دلیل دارا بودن مزایای متعددی نظیر پتانسیل قابل توجه در افزایش اشتغال در کشور و هزینه‌ی توسعه بسیار پایین، در سال‌های اخیر در کشور ما مورد توجه قرار گرفته است. این کسب‏وکارها در گروه کسب‏وکارهای کوچک و متوسط تقسیم بندی می‌شوند. با در نظر گرفتن این مطلب که توسعه کسب‏وکار منبعی مهم برای توسعه‌ی اقتصادی کشورها محسوب می‌گردد، بررسی عوامل موثر بر ارتقا کسب‏وکارهای خانگی می‌تواند در توسعه و پشتیبانی این کسب‏وکارها موثر واقع گردد. فرآیند توسعه کسب‏وکار متأثر از عوامل متعددی می‌باشد که سرمایه‌ گذاری‌های داخلی یکی از آن‌هاست. در این مقاله ابتدا به تشریح مفهوم تجارت الکترونیک و کسب و کار اینترنتی پرداخته شده است و سپس به بررسی انواع کسب و کار اینترنتی خانگی پرداخته شده است. در نهایت با توجه به اطلاعات جمع آوری شده، مزایا و معایب کسب و کار اینترنتی خانگی در تجارت الکترونیکی ایران در کشور ارائه شده است.

کلمات کلیدی :
کسب و کار اینترنتی خانگی، تجارت الکترونیکی، مزایا و معایب


مشاهده مقاله
352
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۳ مهر ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۱۹ دی ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲