تأثیر ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکت بر جهتگیری روابط بلندمدت با مشتری با توجه به نقش میانجی تصویر شرکت و رفتار شهروندی مشتری در صنایع غذایی کشور
دوره 4، شماره 2-10، بهار 1401 - جلد دوم، صفحات 207 - 194
نویسندگان : علیرضا زارع خور میزی * و مراد کردی
چکیده :
هدف: بررسی تأثیر ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکت بر جهتگیری روابط بلندمدت با مشتری با توجه به نقش میانجی تصویر شرکت و رفتار شهروندی مشتری بوده است. روش : این مطالعه ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری سطوح مدیریت شرکتهای کوچک و متوسط صنایع تولیدی غذایی در شهر تهران به تعداد 2047 نفر که حجم نمونه 324 نفر انتخاب و با پرسشنامه که روایی و پایایی آن تائید شده موردسنجش قرارگرفته است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها جمعیت شناختی و استخراج شاخصهای مرکزی از آمار توصیفی و نرمافزار24 SPSS و برای تجزیهوتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرمافزار PLS2 Smart استفادهشده است. یافته ها: یافتههای تحقیق حاکی از اثر مثبت و معنیدار متغیرهای مسئولیت اجتماعی شرکت (اقتصادی ، اخلاقی ، حقوقی و بشردوستانه) بر چهره شرکت و رفتار شهروندی مشتری دارد (توصیه کردن، کمک به سایر مصرفکنندگان و ارائه بازخورد). بوده است. همچنین به نظر میرسد که رفتار شهروندی مشتری تأثیر مثبتی بر جهتگیری رابطه بلندمدت با شرکتها داشته استبوده است. نتیجه گیری: این مطالعه پیامدهای تجربی را برای شرکتها با تأیید تأثیر فعالیتهای اجتماعی مسئولیتهای شرکتی بهعنوان عاملی اصلی در ایجاد روابط طولانیمدت بهعنوان یک هدف سازمانی در صنعت خدمات غذایی فراهم میکند.
هدف: بررسی تأثیر ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکت بر جهتگیری روابط بلندمدت با مشتری با توجه به نقش میانجی تصویر شرکت و رفتار شهروندی مشتری بوده است. روش : این مطالعه ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری سطوح مدیریت شرکتهای کوچک و متوسط صنایع تولیدی غذایی در شهر تهران به تعداد 2047 نفر که حجم نمونه 324 نفر انتخاب و با پرسشنامه که روایی و پایایی آن تائید شده موردسنجش قرارگرفته است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها جمعیت شناختی و استخراج شاخصهای مرکزی از آمار توصیفی و نرمافزار24 SPSS و برای تجزیهوتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرمافزار PLS2 Smart استفادهشده است. یافته ها: یافتههای تحقیق حاکی از اثر مثبت و معنیدار متغیرهای مسئولیت اجتماعی شرکت (اقتصادی ، اخلاقی ، حقوقی و بشردوستانه) بر چهره شرکت و رفتار شهروندی مشتری دارد (توصیه کردن، کمک به سایر مصرفکنندگان و ارائه بازخورد). بوده است. همچنین به نظر میرسد که رفتار شهروندی مشتری تأثیر مثبتی بر جهتگیری رابطه بلندمدت با شرکتها داشته استبوده است. نتیجه گیری: این مطالعه پیامدهای تجربی را برای شرکتها با تأیید تأثیر فعالیتهای اجتماعی مسئولیتهای شرکتی بهعنوان عاملی اصلی در ایجاد روابط طولانیمدت بهعنوان یک هدف سازمانی در صنعت خدمات غذایی فراهم میکند.
کلمات کلیدی :
بعد اقتصادی، بعد حقوقی، بعد اخلاقی و بعد بشردوستانه،تصویر شرکت، ارائه توصیه توسط مشتریان، کمک مشتریان به هم، دادن بازخورد توسط مشتریان، رابطه بلندمدت مشتری با شرکت
بعد اقتصادی، بعد حقوقی، بعد اخلاقی و بعد بشردوستانه،تصویر شرکت، ارائه توصیه توسط مشتریان، کمک مشتریان به هم، دادن بازخورد توسط مشتریان، رابطه بلندمدت مشتری با شرکت
مشاهده مقاله
667
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۱ دی ۱۴۰۰
تاریخ ریوایز
۱۵ آذر ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۱۵ آذر ۱۴۰۳