تأثیر رهبری و وظیفه با رویکرد مدیریت دانش، بر رفتار یادگیری در گروههای کاری مراکز بهداشت و درمان
دوره 2، شماره 2، بهار 99، صفحات 9 - 18
نویسندگان : امیر بهبودی * و پرستو صلواتی و فاطمه سهرابی
چکیده :
در عرصه جاری مقوله دانش و مدیریت آن مورد توجه بوده و به دلیل اهمیت بسزای دانش به عنوان یک سرمایه نامشهود، پژوهش¬های زیادی در امر مدیریت دانش انجام پذیرفته است. پژوهش¬های صورت گرفته در این زمینه کمتر به نقش رفتار سازمانی پرداخته است، از این¬روی در این پژوهش سعی شده است مدیریت دانش سازمانی را از حیث رفتار سازمانی مورد بررسی قرار دهیم. هدف از این مقاله، توصیف و تشریح مشخصات رفتار یادگیری در گروههای کاری است که به روش پیمایشی صورت گرفت. رفتار یادگیری به عنوان بخش مهمی از فرایند یادگیری فردی و سازمانی و نیز بعنوان بخش مهمی از مدیریت دانش در سازمانها شرح داده شده است. این مقاله پیشنهاد میکند که مشخصات شغل (تنوع، اهمیت و هویت وظیفه) و نیز سبکهای رهبری (مردمگرا و وظیفهگرا)، نقش مثبتی در رفتار یادگیری در گروههای کاری دارند. این مطالعه در سه سازمان خدماتی دولتی؛ یعنی مراکز بهداشت و درمان سه شهر استان خراسان رضوی، در قالب دوازده تیم کاری صورت گرفته است. فرآیند یادگیری اعضای تیم با تنوع و اهمیت وظیفه و نیز سبک رهبری مردمگرا تعیین میشود. سبک رهبری وظیفهگرا اثری منفی روی فرایند یادگیری اعضای تیم دارد.
در عرصه جاری مقوله دانش و مدیریت آن مورد توجه بوده و به دلیل اهمیت بسزای دانش به عنوان یک سرمایه نامشهود، پژوهش¬های زیادی در امر مدیریت دانش انجام پذیرفته است. پژوهش¬های صورت گرفته در این زمینه کمتر به نقش رفتار سازمانی پرداخته است، از این¬روی در این پژوهش سعی شده است مدیریت دانش سازمانی را از حیث رفتار سازمانی مورد بررسی قرار دهیم. هدف از این مقاله، توصیف و تشریح مشخصات رفتار یادگیری در گروههای کاری است که به روش پیمایشی صورت گرفت. رفتار یادگیری به عنوان بخش مهمی از فرایند یادگیری فردی و سازمانی و نیز بعنوان بخش مهمی از مدیریت دانش در سازمانها شرح داده شده است. این مقاله پیشنهاد میکند که مشخصات شغل (تنوع، اهمیت و هویت وظیفه) و نیز سبکهای رهبری (مردمگرا و وظیفهگرا)، نقش مثبتی در رفتار یادگیری در گروههای کاری دارند. این مطالعه در سه سازمان خدماتی دولتی؛ یعنی مراکز بهداشت و درمان سه شهر استان خراسان رضوی، در قالب دوازده تیم کاری صورت گرفته است. فرآیند یادگیری اعضای تیم با تنوع و اهمیت وظیفه و نیز سبک رهبری مردمگرا تعیین میشود. سبک رهبری وظیفهگرا اثری منفی روی فرایند یادگیری اعضای تیم دارد.
کلمات کلیدی :
یادگیری سازمانی، گروه های کاری، مدیریت دانش، رهبری، مشخصات شغل، رفتار یادگیری
یادگیری سازمانی، گروه های کاری، مدیریت دانش، رهبری، مشخصات شغل، رفتار یادگیری
مشاهده مقاله
1,154
دانلود
0