
-
تعداد دوره ها7
-
تعداد شماره23
-
تعداد مقالات1,735
-
تعداد نویسندگان2,258
-
مقالات پذیرش شده333
-
مقالات رد شده1,402
-
درصد پذیرش19.19%
-
درصد عدم پذیرش80.81%
-
زمان پذیرش (روز)120
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران116
-
تعداد مشاهده مقالات962,865
بررسی تاثیر کریتیوکامنز بر روند ترویج علم در وب نسل دو
دوره 6، شماره 2، تابستان 1403، صفحات 54 - 64
1- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده :
پژوهش حاضر بر اساس هدف، از نوع کاربردی و با رویکردی استقرایی انجام شده است. همچنین پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کیفی است. جامعه آماری پژوهش در دو بخش انجام پذیرفت که بخش اول شامل، مطالعه متون جهت گردآوری ادبیات پژوهش و سوالات مصاحبه میباشند و بخش دوم شامل اعضای هیات علمی رشته علم اطلاعات و دانششناسی هستند که در شبکههای اجتماعی فعالیت دارند و به آنها تسلط کامل دارند. نمونهگیری در این پژوهش به صورت گلوله برفی انجام شد. بدین ترتیب از هر خبره درخواست شد که خبره بعدی را معرفی کند. بر این اساس، تعداد 15 نفر به عنوان نمونه آماری برای پاسخگویی به سوالات مصاحبه انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از اصول علم آمار و نرمافزارهای مربوط به آن maxqda استفاده شد. دادهها از طریق پرسشهای باز در مصاحبه خبرگانی از جامعه مد نظر به صورت نمونهگیری هدفمند صورت پذیرفت و در ادامه به روش تحلیل تم (تحلیل مضمون) دادهها دستهبندی شدند. همینطور نتایج و یافتههای پژوهش نشان دادند که پنج فاکتور )تم( مهم در تاثیرگذاری مجوزهای کریتیوکامنز در روند ترویج علم در وب دو با توجه به نظرات حاصل از مصاحبه اعضای هیات علمی رشته علم اطلاعات و دانششناسی نقش دارند، که شامل: (فرهنگ، حقوق مالکیت فکری، دسترسی، نوآوری و ترویج علم و دانش) میباشند که هر یک از این پنج فاکتور به خرده بخشهایی تقسیم میشوند که در طول فرآیند دسترسی به اطلاعات از طریق کریتیوکامنز تاثیر دارند.
کلمات کلیدی :
- 323
- 20
- 1402/10/03
- 1403/01/25
- 1403/06/02