
چالشها و راهکارهای توسعه بازارهای بینالمللی محصولات شرکتهای دانشبنیان در حوزه نفت و گاز
دوره 6، شماره 2، تابستان 1403، صفحات 65 - 82
1 مدیر زنجیره تأمین، فروش و بازاریابی شرکت پتروشیمی پارس
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشها و راهکارهای توسعه بازارهای بینالمللی محصولات شرکتهای دانشبنیان انجام شد. این پژوهش مبتنی بر روش آميخته و در دو فاز کیفی و کمی بود. در فاز کیفی پژوهش، از ابزار مصاحبه برای شناسایی چالشها و راهکارهای توسعه بازارهای بینالمللی استفاده شد. در فاز کیفی، جامعه آماری شامل خبرگان در شرکتهای دانشبنیان بودند. انتخاب نمونه نیز با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند بوده و بر اساس اصل اشباع نظری 19 مصاحبه انجام شد. سپس تجزیه و تحلیل دادهها به روش تحلیل مضمون انجام شد و تعداد 183 کد اولیه استخراج شد و از تلفیق کدهای متجانس، تعداد 67 مضمون پایه، 11 مضمون سازمان دهنده و 2 مضمون فراگیر چالشها و راهکارهای توسعه بازارهای بینالمللی ساخته شد. در فاز کمی، جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان شرکتهای دانشبنیان بود که حجم نمونه آماری بر اساس تعداد متغیرهای پنهان،220 نفر تعیین شد و با استفاده از روش نمونهگیري تصادفی ساده، نمونهها انتخاب شدند. برای تأیید یافتههای کیفی از رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری در فاز تحلیل عاملی تأییدی بهره گرفته شد. عامل مالی، عامل قوانین و مقررات، عامل محیطی، عامل بازاریابی، عامل سازمانی و عامل تکنولوژیکی چالشهای توسعه بازارهای بینالمللی محصولات شرکتهای دانشبنیان حوزه نفت و گاز شناخته شدند. همچنین، عامل حمایتی، عامل دیپلماسی، عامل بازارسازی، عامل زیرساختی و عامل مدیریتی راهکارهای توسعه بازارهای بینالمللی محصولات شرکتهای دانشبنیان حوزه نفت و گاز تشخیص داده شدند.
پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشها و راهکارهای توسعه بازارهای بینالمللی محصولات شرکتهای دانشبنیان انجام شد. این پژوهش مبتنی بر روش آميخته و در دو فاز کیفی و کمی بود. در فاز کیفی پژوهش، از ابزار مصاحبه برای شناسایی چالشها و راهکارهای توسعه بازارهای بینالمللی استفاده شد. در فاز کیفی، جامعه آماری شامل خبرگان در شرکتهای دانشبنیان بودند. انتخاب نمونه نیز با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند بوده و بر اساس اصل اشباع نظری 19 مصاحبه انجام شد. سپس تجزیه و تحلیل دادهها به روش تحلیل مضمون انجام شد و تعداد 183 کد اولیه استخراج شد و از تلفیق کدهای متجانس، تعداد 67 مضمون پایه، 11 مضمون سازمان دهنده و 2 مضمون فراگیر چالشها و راهکارهای توسعه بازارهای بینالمللی ساخته شد. در فاز کمی، جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان شرکتهای دانشبنیان بود که حجم نمونه آماری بر اساس تعداد متغیرهای پنهان،220 نفر تعیین شد و با استفاده از روش نمونهگیري تصادفی ساده، نمونهها انتخاب شدند. برای تأیید یافتههای کیفی از رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری در فاز تحلیل عاملی تأییدی بهره گرفته شد. عامل مالی، عامل قوانین و مقررات، عامل محیطی، عامل بازاریابی، عامل سازمانی و عامل تکنولوژیکی چالشهای توسعه بازارهای بینالمللی محصولات شرکتهای دانشبنیان حوزه نفت و گاز شناخته شدند. همچنین، عامل حمایتی، عامل دیپلماسی، عامل بازارسازی، عامل زیرساختی و عامل مدیریتی راهکارهای توسعه بازارهای بینالمللی محصولات شرکتهای دانشبنیان حوزه نفت و گاز تشخیص داده شدند.
کلمات کلیدی :
استراتژی رشد، توسعه بازارهای بینالمللی، شرکتهای دانشبنیان، پژوهش آمیخته.
استراتژی رشد، توسعه بازارهای بینالمللی، شرکتهای دانشبنیان، پژوهش آمیخته.
-
294
-
2
-
1402/10/23
-
1403/02/08
-
1403/06/02