
تعداد دوره ها | 6 |
تعداد شماره | 21 |
تعداد مقالات | 189 |
تعداد نویسندگان | 368 |
تعداد مقالات ارسال شده | 2365 |
تعداد مقالات رد شده | 2125 |
درصد عدم پذیرش | 64 |
درصد پذیرش | 36 |
زمان پذیرش (روز) | 120 |
تعداد پایگاه های نمایه شده | 39 |
تعداد داوران | 114 |
مطالعه نقش توسعه و تسهیم دانش در مدیریت تغییر در کارکنان اداره بازرگانی استان آذربايجان غربي
دوره 7، شماره 1، 1404، صفحات 102 - 114
1 دکتری مدیریت، گرایش کسب و کار، موسسه فن پردازان، اصفهان، ایران
چکیده :
تسهیم دانش به عنوان رفتاری پیچیده و ارزش آفرین، بنیان و پایه بسیاری از فعالیت های راهبردی مدیریت دانشی در سازمان هاست و آن هم به دلیل منافع بالقوه زیادی است که برای افراد و سازمان ها به همراه دارد اگر یک سازمان بخواهد رفتارهای تسهیم دانش را تشویق کند باید رفتار به اشتراک گذاشتن دانش به طور صریح به عنوان بخشی از حوزه عملکرد فرد شناخته شود و باید به شیوه های ارزیابی عملکرد مرتبط شود. هدف از انجام اين تحقيق مطالعه نقش توسعه و تسهیم دانش در مدیریت تغییر در کارکنان اداره بازرگانی استان آذربايجان غربي مي باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و بر حسب روش پژوهش و گرد آوری داده ها، توصيفي- پیمایشی از نوع همبستگی علی می باشد. جامعه آماری این پژوهش از افراد تحصیل کرده دانشگاهی دارای مدرک کاردانی و بالاتر شاغل شامل مدیران و کارکنان اداره بازرگانی در سال 1403 در استان آذربايجان غربي می باشد. نمونه این تحقیق ٢٣٤ نفر از مدیران و کارکنان اداره بازرگانی استان آذربايجان غربي هستند که روش نمونه گیری یعنی انتخاب نمونه ها به صورت نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوري اطلاعات در اين تحقيق پرسشنامه مي باشد. تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از روش های آماری به دو شکل توصیفی و استنباطی صورت می گیرد. در این پژوهش پس از بررسی پایایی و روایی پرسشنامه و گردآوری داده ها به بررسی نرمال بودن توزیع داده ها از طریق آزمون چولگی و کشیدگی پرداخته خواهد شد. از آزمون فریدمن برای تعیین اولويت بندي بين متغيرها در نرم افزار SPSS استفاده شد. پس از تخمین مدل تحقیق، تحلیل مدل با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در آخر با استفاده از مدل معادلات ساختاری و اجرای آنالیز چند گروهی به بررسی فرضیه پژوهش پرداخته خواهد شد. نرم افزارهای به کار برده شده در این پژوهش نرم افزار اسمارت پی ال اس و اس پی اس اس می باشند. نتايج تحقيق نشان مي دهد كه فرض نرمال بودن داده ها مورد تأیید است که نشان می دهد داده ها مقدار زیادی از نرمال بودن فاصله ندارند و مقدار کای مربع (۳۶,۸۹۸) با درجه آزادی 5 حکایت از آن دارد که تفاوت معناداری (۰,۰۰۰) وجود دارد همچنين با توجه به اینکه مقدار ضریب معناداری آماره t برای مولفه پژوهش بیشتر از 1.96 بوده بنابراین در سطح معناداری ۰٫۰۵ فرضیه تحقیق تایید می گردد.
تسهیم دانش به عنوان رفتاری پیچیده و ارزش آفرین، بنیان و پایه بسیاری از فعالیت های راهبردی مدیریت دانشی در سازمان هاست و آن هم به دلیل منافع بالقوه زیادی است که برای افراد و سازمان ها به همراه دارد اگر یک سازمان بخواهد رفتارهای تسهیم دانش را تشویق کند باید رفتار به اشتراک گذاشتن دانش به طور صریح به عنوان بخشی از حوزه عملکرد فرد شناخته شود و باید به شیوه های ارزیابی عملکرد مرتبط شود. هدف از انجام اين تحقيق مطالعه نقش توسعه و تسهیم دانش در مدیریت تغییر در کارکنان اداره بازرگانی استان آذربايجان غربي مي باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و بر حسب روش پژوهش و گرد آوری داده ها، توصيفي- پیمایشی از نوع همبستگی علی می باشد. جامعه آماری این پژوهش از افراد تحصیل کرده دانشگاهی دارای مدرک کاردانی و بالاتر شاغل شامل مدیران و کارکنان اداره بازرگانی در سال 1403 در استان آذربايجان غربي می باشد. نمونه این تحقیق ٢٣٤ نفر از مدیران و کارکنان اداره بازرگانی استان آذربايجان غربي هستند که روش نمونه گیری یعنی انتخاب نمونه ها به صورت نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوري اطلاعات در اين تحقيق پرسشنامه مي باشد. تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از روش های آماری به دو شکل توصیفی و استنباطی صورت می گیرد. در این پژوهش پس از بررسی پایایی و روایی پرسشنامه و گردآوری داده ها به بررسی نرمال بودن توزیع داده ها از طریق آزمون چولگی و کشیدگی پرداخته خواهد شد. از آزمون فریدمن برای تعیین اولويت بندي بين متغيرها در نرم افزار SPSS استفاده شد. پس از تخمین مدل تحقیق، تحلیل مدل با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در آخر با استفاده از مدل معادلات ساختاری و اجرای آنالیز چند گروهی به بررسی فرضیه پژوهش پرداخته خواهد شد. نرم افزارهای به کار برده شده در این پژوهش نرم افزار اسمارت پی ال اس و اس پی اس اس می باشند. نتايج تحقيق نشان مي دهد كه فرض نرمال بودن داده ها مورد تأیید است که نشان می دهد داده ها مقدار زیادی از نرمال بودن فاصله ندارند و مقدار کای مربع (۳۶,۸۹۸) با درجه آزادی 5 حکایت از آن دارد که تفاوت معناداری (۰,۰۰۰) وجود دارد همچنين با توجه به اینکه مقدار ضریب معناداری آماره t برای مولفه پژوهش بیشتر از 1.96 بوده بنابراین در سطح معناداری ۰٫۰۵ فرضیه تحقیق تایید می گردد.
کلمات کلیدی :
توسعه دانش، تسهیم دانش، مدیریت تغییر، اداره بازرگانی
توسعه دانش، تسهیم دانش، مدیریت تغییر، اداره بازرگانی
-
4
-
4
-
1403/08/06
-
1403/11/05
-
1403/12/08