
تعداد دوره ها | 6 |
تعداد شماره | 21 |
تعداد مقالات | 189 |
تعداد نویسندگان | 368 |
تعداد مقالات ارسال شده | 2365 |
تعداد مقالات رد شده | 2125 |
درصد عدم پذیرش | 64 |
درصد پذیرش | 36 |
زمان پذیرش (روز) | 120 |
تعداد پایگاه های نمایه شده | 39 |
تعداد داوران | 114 |
بررسی تأثیر نیازسنجی آموزشی، طراحی آموزش، سبک ارائه آموزش و ارزیابی آموزش بر عملکرد اداری کارکنان گمرک غرب تهران
دوره 7، شماره 1، 1404، صفحات 75 - 90
1 کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی، گرایش بازرگانی بین المللی، پیام نور واحد کرج، البرز، ایران
2 استادیارگروه مدیریت، دانشگاه پیام نور واحد تهران، تهران، ایران
چکیده :
با توجه به تغییرات مستمر قوانین و ضرورت استفاده از فناوریهای نوین در گمرک، کارکنان نیازمند برنامههای آموزشی مدون جهت رفع کاستیهای مهارتی هستند. هدف از اجرای این پژوهش بررسی تأثیر آموزش سیستماتیک (نیازسنجی، طراحی، سبک ارائه و ارزیابی) بر عملکرد کارکنان گمرک غرب تهران به وسیله پرسشنامه بود. حجم نمونه شامل 134 نفر از کارکنان گمرک با انتخاب تصادفی- طبقهای بود. نتایج نشان داد اغلب کارکنان معتقدند مدیران سازمان ضرورت نیازسنجی آموزشی را درک کرده و آن را پیاده میکنند. مدیران در حد متوسطی به کاستیهای مهارتی توجه میکنند و بیشترین آموزش معطوف به زمان وضع قوانین و دستورالعملهای جدید است. همچنین، طراحی آموزشی، انتخاب مدرسان و برآورد بودجه آموزشی به درستی رعایت شده است. از میان سبکهای ارائه آموزش ترجیح کارکنان، همکاران و بازنشستههای خبره گمرک بود. در مقابل، این سازمان در ارزیابی آموزشی ضعفهای مشهودی داشت از جمله; عدم برگزاری آزمون جهت ارزیابی میزان فراگیری، بی توجهی به تغییرات رفتاری و اثربخشی آموزش در شغل. در مجموع، علیرغم نقاط قوت در نیازسنجی و طراحی، نقاط ضعفی در سبک ارائه و ارزیابی آموزش در سازمان گمرک مشاهده شد.
با توجه به تغییرات مستمر قوانین و ضرورت استفاده از فناوریهای نوین در گمرک، کارکنان نیازمند برنامههای آموزشی مدون جهت رفع کاستیهای مهارتی هستند. هدف از اجرای این پژوهش بررسی تأثیر آموزش سیستماتیک (نیازسنجی، طراحی، سبک ارائه و ارزیابی) بر عملکرد کارکنان گمرک غرب تهران به وسیله پرسشنامه بود. حجم نمونه شامل 134 نفر از کارکنان گمرک با انتخاب تصادفی- طبقهای بود. نتایج نشان داد اغلب کارکنان معتقدند مدیران سازمان ضرورت نیازسنجی آموزشی را درک کرده و آن را پیاده میکنند. مدیران در حد متوسطی به کاستیهای مهارتی توجه میکنند و بیشترین آموزش معطوف به زمان وضع قوانین و دستورالعملهای جدید است. همچنین، طراحی آموزشی، انتخاب مدرسان و برآورد بودجه آموزشی به درستی رعایت شده است. از میان سبکهای ارائه آموزش ترجیح کارکنان، همکاران و بازنشستههای خبره گمرک بود. در مقابل، این سازمان در ارزیابی آموزشی ضعفهای مشهودی داشت از جمله; عدم برگزاری آزمون جهت ارزیابی میزان فراگیری، بی توجهی به تغییرات رفتاری و اثربخشی آموزش در شغل. در مجموع، علیرغم نقاط قوت در نیازسنجی و طراحی، نقاط ضعفی در سبک ارائه و ارزیابی آموزش در سازمان گمرک مشاهده شد.
کلمات کلیدی :
نیازسنجی آموزش، طرحی، سبک ارائه، ارزیابی، عملکرد اداری کارکنان.
نیازسنجی آموزش، طرحی، سبک ارائه، ارزیابی، عملکرد اداری کارکنان.
-
5
-
4
-
1403/07/14
-
1403/09/13
-
1403/11/25