تعداد دوره ها 6
تعداد شماره 21
تعداد مقالات 189
تعداد نویسندگان 368
تعداد مقالات ارسال شده 2365
تعداد مقالات رد شده 2125
درصد عدم پذیرش 64
درصد پذیرش 36
زمان پذیرش (روز) 120
تعداد پایگاه های نمایه شده 39
تعداد داوران 114

این نشریه را در شبکه‌های علمی همراهی کنید:

لینکدین

ریسرچ گیت

پابلونز

آکادمیا

ارکید

مندلی

گوگل اسکالر

بررسی تأثیر نیازسنجی آموزشی، طراحی آموزش، سبک ارائه آموزش و ارزیابی آموزش بر عملکرد اداری کارکنان گمرک غرب تهران
دوره 7، شماره 1، 1404، صفحات 75 - 90
نویسندگان : پگاه بهزادی راد 1 ، شمس الدین نیک منش* 2

1 کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی، گرایش بازرگانی بین المللی، پیام نور واحد کرج، البرز، ایران

2 استادیارگروه مدیریت، دانشگاه پیام نور واحد تهران، تهران، ایران

چکیده :
با توجه به تغییرات مستمر قوانین و ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین در گمرک، کارکنان نیازمند برنامه‌های آموزشی مدون جهت رفع کاستی‌های مهارتی هستند. هدف از اجرای این پژوهش بررسی تأثیر آموزش سیستماتیک (نیازسنجی، طراحی، سبک ارائه و ارزیابی) بر عملکرد کارکنان گمرک غرب تهران به‌ وسیله پرسشنامه بود. حجم نمونه شامل 134 نفر از کارکنان گمرک با انتخاب تصادفی- طبقه‌ای بود. نتایج نشان داد اغلب کارکنان معتقدند مدیران سازمان ضرورت نیازسنجی آموزشی را درک کرده و آن را پیاده می‌کنند. مدیران در حد متوسطی به کاستی‌های مهارتی توجه می‌کنند و بیشترین آموزش معطوف به زمان وضع قوانین و دستورالعمل‌های جدید است. همچنین، طراحی آموزشی، انتخاب مدرسان و برآورد بودجه آموزشی به درستی رعایت شده است. از میان سبک‌های ارائه آموزش ترجیح کارکنان، همکاران و بازنشسته‌های خبره گمرک بود. در مقابل، این سازمان در ارزیابی آموزشی ضعف‌های مشهودی داشت از جمله; عدم برگزاری آزمون جهت ارزیابی میزان فراگیری، بی توجهی به تغییرات رفتاری و اثربخشی آموزش در شغل. در مجموع، علیرغم نقاط قوت در نیازسنجی و طراحی، نقاط ضعفی در سبک ارائه و ارزیابی آموزش در سازمان گمرک مشاهده شد.
کلمات کلیدی :
نیازسنجی آموزش، طرحی، سبک ارائه، ارزیابی، عملکرد اداری کارکنان.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !